Niedziela, 14 kwietnia 2024

Na jakie najważniejsze rzeczy należy zwrócić uwagę przy zakupie certyfikowanych mebli biurowych?

6 października 2022

Dziś w pracy spędzamy więcej czasu niż jeszcze kilka lat wstecz. To znak, że czasy się zmieniły, ale kluczem do produktywności, zdrowia i dobrego samopoczucia nie jest magia. Są nim starannie dobrane meble. Ważne jest, aby patrzeć na meble, które mają atesty, ponieważ zapewni to bezpieczeństwo nam i naszym pracownikom. Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę podczas zakupów mebli. Zapraszamy do zapoznania się z nimi!

Jakie normy powinny spełniać meble biurowe?

Przede wszystkim meble biurowe muszą być bezpieczne dla zdrowia naszego i naszych pracowników. Muszą być zgodne z przepisami BHP, aby zapewnić bezpieczne i efektywne użytkowanie.

Meble biurowe powinny być wykonane z materiałów trudnopalnych i posiadać tak zwany certyfikat trudnopalności. Należy również dostarczyć certyfikaty potwierdzające, że są one zgodne z obowiązującymi normami.

Warto również zwrócić uwagę na produkty używane do produkcji mebli (farby lakiery, tworzywa sztuczne), aby były one bezpieczne dla ludzi i środowiska.

Jakich atestów i certyfikatów potrzebują meble biurowe?

Według Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji (Polish Center for Testing and Certification) "atest" to poświadczenie, że zastosowany w wyrobie materiał lub farba spełniają wymagania np. bezpieczeństwa i higieny." "certyfikacja z kolei polega na dokładnym sprawdzeniu atrybutów i parametrów wyrobu w kontekście wymagań dla konkretnego wyrobu."

Meble biurowe posiadające certyfikat muszą spełniać następujące normy:

  • PN-EN527-1:2011 Meble biurowe. Stoły robocze i biurka. Część 1: Wymiary.
  • PN-EN527-2: A1-2019-08 Meble biurowe. Stoły robocze. Część 2: Wymagania dotyczące bezpieczeństwa, wytrzymałości i trwałości.
  • PN-EN 1023-1 Meble biurowe. Ścianki działowe. Część 1: Wymiary.
  • PN-EN 1023-2 Meble biurowe. Ścianki działowe. Część 2: Wymagania bezpieczeństwa dotyczące urządzeń mechanicznych.
  • PN-EN1335-1:2020-09 Meble biurowe. Krzesło biurowe do pracy. Część 1: Wymiary. Określenie wymiarów.
  • PN-EN 1335-2 :2019-03 Meble biurowe. Krzesło biurowe do pracy. Część 2: Wymagania bezpieczeństwa.
  • PN-EN 14073:2006 Meble biurowe. Meble do przechowywania. Część 2: Wymagania bezpieczeństwa.

Dlaczego nie warto wybierać certyfikowanych mebli biurowych?

Gdy wybierzemy odpowiednie certyfikowane meble biurowe, możemy skupić się na swoich zadaniach, nie martwiąc się o to, czy wpłyną one na nasze zdrowie. Źle dobrane meble mogą spowodować, że spędzimy więcej czasu próbując znaleźć wygodne miejsce do pracy, co może doprowadzić do tego, że stracimy cenny czas. Możemy pomóc naszym pracownikom skupić się na ich zadaniach, zapewniając ergonomiczne, wygodne, certyfikowane meble biurowe.

Źle dobrane meble mogą prowadzić do pogorszenia naszego zdrowia. Długotrwałe problemy zdrowotne mogą być spowodowane złym doborem mebli, nieodpowiednią wysokością, nieergonomicznymi podłokietnikami lub oparciami, a także źle zaprojektowanym biurkiem. Problemem są również wypadki przy pracy. Za ich skutki odpowiada pracodawca.

Dodatkowo możemy być pewni, że nasi pracownicy pracują w bezpiecznym i zdrowym środowisku, wybierając certyfikowane meble biurowe

Zależy im również na tym, aby odwiedzać miejsce przyjazne i gościnne. Dzięki temu są bardziej produktywni i wydajni. Pracodawcy natomiast nie muszą się martwić o kontrole BHP i mogą polegać na sprzęcie przez wiele lat. To znaczna oszczędność nie tylko pieniędzy, ale także czasu i nerwów.

Atesty i certyfikaty dotyczące zdrowia pracowników i mebli biurowych

Miejsce pracy jest często traktowane jako drugi dom. Miejsce pracy często jest drugim domem. Dlatego ważne jest, aby upewnić się, że środowisko, w którym pracujemy jest wygodne i wspierające. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę ergonomię. Przy zakupie certyfikowanych mebli biurowych. Oznacza to po prostu, że meble są umiejętnie dostosowane do potrzeb i oczekiwań naszego organizmu. Przy wyborze mebli powinniśmy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami.

Oparcie fotela biurowego powinno być tak wyprofilowane, aby kręgosłup nie cierpiał podczas siedzenia. Siedzisko powinno znajdować się co najmniej 45-50 cm nad ziemią. Idealna pozycja do siedzenia to taka, w której nogi stykają się z podłożem pod kątem 90 stopni. Eksperci wykazali, że długotrwałe siedzenie powoduje o 140% więcej uszkodzeń naszego kręgosłupa niż praca stojąca . Dlatego powinniśmy wybierać meble, które będą trwałe

Jeśli szukamy biurka z drugiej strony, kluczowa jest wielkość jego blatu. Powierzchnia powinna być na tyle duża, aby umożliwić wygodne wykonywanie zadań, a jednocześnie mieć łatwy dostęp do najbardziej niezbędnych narzędzi. Wysokość mebla powinna być dostosowana do wzrostu i postawy pracownika. Ważne jest, aby przy określaniu idealnej wysokości, na której powinien znajdować się blat, wziąć pod uwagę odpowiednie ustawienie monitora względem oczu. Idealny kąt widzenia monitora mieści się w granicach 20-50deg. Odległość między ekranem a okiem użytkownika powinna wynosić 40-70cm. Ważne jest wsparcie dla nadgarstków i przedramion, a także umożliwienie przyjęcia naturalnej, wygodnej pozycji. Pod biurkiem można umieścić podnóżek, aby zmniejszyć obciążenie kolan.

Programy certyfikacyjne - najważniejsze informacje

Dostępnych jest wiele systemów certyfikacji, ale wszystkie działają w ten sam sposób. Producent dostarcza wymaganą dokumentację do uprawnionej jednostki, która sprawdza, czy wyrób został wykonany zgodnie z technologią i czy spełnia wymagania obowiązującej normy. Podczas procesu certyfikacji sprawdzane są nie tylko dokumenty związane z konstrukcją mebla, ale również dokumenty dotyczące jakości materiałów użytych do produkcji mebla .

Instrukcje montażu, konserwacji i użytkowania, a także oznakowania mebli.