Niedziela, 14 kwietnia 2024

Co najlepiej wiedzieć o amortyzacji mebli kupionych do biura?

29 września 2022

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej jest trudne. Meble biurowe to jeden z najważniejszych elementów do nowego biura. Warto w nie zainwestować, jeśli są wysokiej jakości. Będą nam służyć przez lata i zapewnią komfort i bezpieczeństwo. Taka decyzja wiąże się z kosztami. Czy to możliwe, aby takie meble były inwestycją, która z czasem się doceni? Poniższy artykuł odpowie na wiele z Państwa pytań dotyczących mebli biurowych. Zapraszamy do zapoznania się z nim!

Czy meble biurowe mogą być amortyzowane

Amortyzacja dotyczy zużycia środka trwałego, wyrażonego w wartości. Zgodnie z ustawą o PIT, do środków trwałych zalicza się budowle, budynki, lokale, maszyny, urządzenia i inne przedmioty. Środki te muszą stanowić własność podatnika (przedsiębiorcy) lub współwłasność, powinny być nabyte lub wytworzone w dniu przyjęcia do użytkowania. Środki trwałe można wykorzystywać do prowadzenia działalności gospodarczej lub wynajmować je na zasadzie leasingu.

Możesz amortyzować aktywa swojej firmy, zaliczając je do środków trwałych. Rozłóż na czynniki pierwsze koszty wprowadzenia do firmy nowych środków trwałych. Dzięki temu możemy zmniejszyć swoje zobowiązanie podatkowe i dochód poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jeśli wartość nominalna środka trwałego przekracza 3500 zł, podatnicy mogą dokonywać od niego odpisów. Przepisy mówią, że odpisów amortyzacyjnych można dokonywać, gdy wartość początkowa (brutto) środka trwałego przekracza 10 000 zł. Jeśli nabyty środek trwały, w tym przypadku meble, był mniejszy niż 3,5 tys. zł, podatnik może zaliczyć go do kosztów uzyskania przychodów.

Aby ustalić wartość mebli, należy odjąć od całości cenę początkową (cenę zakupu), aby otrzymać kwotę netto. Powinna ona być niższa niż 3,5 mln zł.

Amortyzacja mebli biurowych powinna nastąpić w tym samym miesiącu, w którym meble były używane w naszej firmie

. Można też zrobić to w następnym miesiącu. Tego okresu nie można przedłużyć i nie można dokonać amortyzacji po dwóch miesiącach od wydania mebli do użytkowania. Jeśli wartość mebli przekracza 10 000 zł, to amortyzacja musi odbywać się w kilku częściach i muszą wystąpić odpisy.

Należy pamiętać, że meble nie mogą być używane przez dłuższy czas. Dotyczy to mebli konferencyjnych, takich jak stoły i krzesła konferencyjne, które są regularnie używane.

Czy meble biurowe są zaliczane do środków trwałych?

Meble, które są uznawane za środek trwały w działalności gospodarczej mogą być zaliczone do środków trwałych. Aktywa te muszą mieć dłuższy okres użytkowania (więcej niż rok), być kompletne i nadawać się do użytku biznesowego. Meble powinny być również bezpieczne dla zdrowia pracowników. Są to wytyczne, którymi kierujemy się przy zakupie mebli do firmy. Meble biurowe zaliczymy do środków trwałych, jeśli spełniają swoje zadanie, ma wartość nominalną i może być użytkowany przez długi czas.

Meble do biur i jednorazowa amortyzacja

Wartość netto mebli zakupionych przez właściciela firmy, który jest czynnym płatnikiem VAT, będzie niska, jeśli ich łączna wartość brutto wynosiła 10 000 zł. Zgodnie z ustawą o PIT, można je jednorazowo zamortyzować. Amortyzacja ta musi być następnie ujęta przez księgowego w miesiącu, w którym meble zostały przyjęte do sprzedaży. Amortyzacji tej nie można rozłożyć w czasie. Amortyzacji podlegają również meble gabinetowe.

Amortyzacja mebli, a pomoc de minimis

Wydawać by się mogło, że meble warte więcej niż 10 000 zł są mniej warte, więc należy je amortyzować. Większej prawdy nie da się powiedzieć! Ten środek trwały można zamortyzować w jednej racie w ramach tzw. pomocy de minimis. Prawo to przysługuje tylko wybranej grupie przedsiębiorców. Są to młodzi podatnicy, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą w ciągu danego roku podatkowego. Należą do nich również podatnicy będący małymi przedsiębiorcami. Limit jednorazowego odliczenia wynosi 50 000 euro. W każdym przypadku podatnik może zdecydować się na dokonanie jednorazowej amortyzacji w ramach pomocy de minimis.

Meble, które kosztują więcej niż 10 000 zł będą amortyzowane

Jeśli nie jesteś podatnikiem (mały przedsiębiorca, początkujący), a posiadasz meble, które kosztują więcej niż 10.000 zł netto, również możesz je amortyzować. Meble muszą być jednak rozbite, a odpisy powinny następować regularnie.

Jako podatnicy mamy dwa warianty amortyzacji. Pierwsza zakłada, że środki trwałe (meble), tracą co miesiąc taką samą kwotę przez cały okres użytkowania. Przedsiębiorca odpisuje co miesiąc taką samą kwotę, wiedząc, że jego meble w końcu się zużyją. Ten rodzaj amortyzacji można nazwać indywidualnym odpisem liniowym. Amortyzacja przyspieszona to drugi rodzaj odpisu liniowego. Opiera się on na założeniu, że meble zużywają się szybciej na początku ich użytkowania, a z czasem stopniowo mniej. Dzięki temu możemy szybciej zamortyzować środek trwały.

Metoda degresywna to drugi rodzaj, w którym stawka amortyzacji stopniowo maleje w czasie. Polega ona na rozłożeniu wartości mebli w czasie tak, aby średnie odpisy amortyzacyjne (ustalone metodą liniową), były wyższe od średnich i stopniowo malały.

Jaką metodę amortyzacji mebli wybrać?

W przypadku mebli najczęściej preferowana jest pierwsza metoda - indywidualna amortyzacja liniowa. Trudno jest udowodnić, że meble w pewnych okresach zużywają się szybciej niż w innych. Każda osoba może wybrać rodzaj amortyzacji mebli i każda osoba będzie dokonywać własnych odliczeń.