Poniedziałek, 26 lutego 2024

6 wskazówek, jak utrzymać czystość w biurze

5 października 2022

Wiesz, że porządek wokół Ciebie jest gwarancją porządku wewnątrz Twojej głowy. Trudno będzie Ci się skupić na zadaniach i myśleć jasno i produktywnie, jeśli wokół Ciebie panuje bałagan i chaos. Utrzymuj porządek i ład w swoim biurze, jeśli chcesz zwiększyć produktywność i uspokoić swój umysł. Oto 6 wskazówek, dzięki którym Twoje biuro będzie schludne i uporządkowane.

1. Trzymaj na biurku tylko te rzeczy, nad którymi aktualnie pracujesz.

Rozpraszające dokumenty, rachunki i notatki mogą odwrócić Twoją uwagę od ważnych spraw w Twoim życiu. Najlepiej uporządkować papiery, które nie są istotne dla Twojej aktualnej pracy i trzymać je poza zasięgiem wzroku. Możesz zostawić notatnik, długopis i laptop na biurku. Trzymaj tylko to, czego używasz w danej chwili. Możesz również zamienić małe karteczki na jeden, kompaktowy notatnik, który pomoże Ci zachować organizację. Zamiast tworzyć setki i tysiące notatek, które są trudne lub niemożliwe do uporządkowania i skategoryzowania, trzymaj swoje notatki w jednym notatniku. O wiele łatwiej będzie Ci znaleźć konkretną notatkę bez konieczności przeszukiwania stosów papieru. Twoje biurko będzie puste, dzięki czemu stanie się idealnym miejscem pracy.

2. Znajdź odpowiednie meble biurowe

Odpowiednie meble mogą pomóc Ci uporządkować wiele dokumentów i innych niezbędnych przedmiotów potrzebnych do pracy w biurze. Biurko z pojemnymi szufladami ułatwi pozbycie się przedmiotów, które nie są używane. Akcesoria przechowywane na biurku pozostaną łatwo dostępne. Posegreguj zszywacze, dziurkacze oraz zapasowe długopisy i umieść je w odpowiedniej szufladzie. Nie będziesz musiał trzymać na biurku niepotrzebnych przedmiotów, a będą one łatwo dostępne, gdy będziesz ich potrzebował. Przydatne są również funkcjonalne wieszaki. Torby i kurtki, które gromadzą się na krzesłach nie tylko rozpraszają, ale też nie pomagają w wykonywaniu obowiązków. Nagromadzenie przedmiotów niezwiązanych z pracą jest rozpraszające. Dobrym pomysłem jest umieszczenie wszystkich takich przedmiotów na specjalnie do tego przeznaczonych wieszakach. Pozwoli to skutecznie uporządkować miejsce pracy.

3. Foldery i segregatory

Szuflady to jednak za mało w biurze z tak dużą ilością papierów i spraw. Uporządkuj wszystkie dokumenty, które planujesz wykorzystać później. Dzięki temu łatwiej będzie je później znaleźć. Pogrupowane papiery oznaczaj, umieszczając je w osobnych teczkach lub segregatorze. Oszczędzisz czas i nerwy na szukanie potrzebnego dokumentu, stosując etykiety w segregatorach. W razie potrzeby etykietę można w każdej chwili zmodyfikować i zaktualizować. Możesz również dodać stylowe naklejki lub kolorowe kartki, aby nadać swojemu produktowi modny i elegancki wygląd.

4. Zaplanuj swoje sprzątanie

Możesz na przykład zobowiązać się do sprzątania swojego miejsca pracy po każdym dniu. Czyste biurko będzie dla Ciebie następnego ranka, gotowe do pracy i nowych pomysłów. Ta mała codzienna rutyna pomoże zapobiec budowaniu bałaganu. Uporządkowane biurko pomoże Ci zacząć rano z pozytywnym nastrojem i jasnym umysłem. Schludność sprawi, że będziesz bardziej produktywny.

5. Digitalizuj

Przenieś jak najwięcej dokumentów do komputera. Zamiast je drukować, zapisz je w formie elektronicznej jako skany. Możesz też stworzyć pliki zawierające ważne notatki i kontakty. Pomoże Ci to uniknąć rosnącego stosu, który może utrudnić odnalezienie drogi i stworzyć bałagan. Dokumenty elektroniczne są również łatwiejsze do zlokalizowania, ustalenia priorytetów i zebrania. Zachęć do tego innych pracowników. Wyeliminuje to niepotrzebne odpady papierowe z biura i pomoże chronić środowisko.

6. Rób częste, krótkie przerwy w pracy

Jak przerwy mogą pomóc w utrzymaniu porządku w biurze? Długotrwałe siedzenie przy biurku sprzyja gromadzeniu i niszczeniu papierów, kubków i innych śmieci. Łatwo jest o tym zapomnieć i skończyć z niechlujnym blatem, który utrudnia koncentrację na zadaniach. Możesz rozwiązać ten problem, robiąc regularne, krótkie przerwy. Każda przerwa powinna być wykorzystana na posprzątanie, wyrzucenie papierów lub odłożenie plików, które nie są już potrzebne. Brak przerw może prowadzić do spożywania drugiego śniadania lub lunchu przy biurku, a także do utraty ważnych dokumentów i plików. Może to zanieczyszczać miejsce pracy i sprzyjać nieporządkowi. Można robić przerwy od komputera i jeść posiłki z dala od obszaru przeznaczonego do pracy. Dzięki tym wskazówkom uporządkowanie biura będzie znacznie łatwiejsze.